ďťż
Ikonografia




Bananidło - Pn wrz 08, 2008 8:11 am
" />Mamy temat o muzyce, o literaturze, o filmach to przydałby się jeszcze o rysunkach, grafikach obrazach czy innych działach plastycznych nawiązujących w jakiś sposób do RPGów.

Co myślicie na temat pokazania graczom rysunku zamiast opisywania na przykład budynku czy krajobrazu? Zauważcie jak trudno byłoby opisać krajobraz Śródziemia a jak doskonale zrobił to film. Czy pomogło by to w utworzeniu klimatu i wyobrażeniu przez graczy elementu sesji?

Może znacie jakieś linki do amatorskich prac których muzą było na przykład fantasy? A może znacie jakiś ciekawych zawodowych artystów którzy tworzą wyjątkowo inspirujące dzieła (dla mnie Beksiński) ?

Co sądzicie o ilustracjach w podręcznikach RPGowych? Jakie systemy mają najlepsze ilustracje a jakie w ogóle nie pasują?




Drwiciel - Pn wrz 08, 2008 8:12 am
" />Moim zdaniem opis MG jest bezcenny. Rysunek czy film (weźmy na przykład przywołany przez Banana LOTR) podaje wszystko na tacy, nie pozwala jakkolwiek rozwinąć swojej wyobraźni. Dla mnie MG nie musi opisywać mi każdego metra kwadratowego, wystarczy że opisze mi ogół, oczywiście jeśli są to szczegóły nie wnoszące nic do scenariusza sesji. Chętnie sam sobie "dorabiam" wiele rzeczy i w wyobraźni mam już pokój, krajobraz czy cokolwiek zarysowane mi przez MG. W LOTR-ze na przykład, książka dała mi zupełnie inne wyobrażenie niektórych zdarzeń (pomijając oczywiście wydarzenia róźniące się od ksiązki). Nieraz było tak, że krajobraz czy częstwo opisywany przez Tolkiena pokój, komnata był zupełnie różny od przedstawionego w filmie przez P. Jackson'a. Jak dla mnie nie ma w tym nic złego...



Przemas - Pn wrz 08, 2008 8:13 am
" />
">Co sądzicie o ilustracjach w podręcznikach RPGowych? Jakie systemy mają najlepsze ilustracje a jakie w ogóle nie pasują?

Bardzo się przydają żeby lepiej wyobrazić sobie coś. Fajnie wyglądają rysunki w D&D, Arkonie i w Warhamerze II



Jankoś - Pn wrz 08, 2008 8:13 am
" />Jak to często bywa wszystko jest kwestią proporcji, rysunki nie mogą zastąpić opisu na sesji mogą go uzupełnić albo pojawić się w chwilach , które naprawde trudno oddać słowami, albo wierny opis(wierny temu co ma na myśli MG) jest konieczny na przykład do pomyślnego zakończenia scenariusza.
Jedynym znanym mi MG, który stosuje często takie rysunki jest Kraszan i muszę powiedzieć, że z mojego punktu widzenia to się sprawdza.
Ważne jest aby ikonografia była tak dobrana aby nie zastępowała wyobraźni tylko ją pobudzała.

Jeśli chodzi o grafikę podręczników to zgdzam się z Przemasem to rzeczywiście najlepsze pozycje choć wśrod nich wyróżnia się Arkona.Dla mnie genialne były rysunki zamieszczone w MiM ilustrujące pierwszą edycję Kryszytałów Czasu.
Trzeba pamiętać ,że grafika może być brdzo myląca np.ED ma tragiczne ilustracje ,conajmniej przeciętnne mają Monastyr i 7Sea a to bardzo dobre systemy.




Bananidło - Pn wrz 08, 2008 8:14 am
" />Mi się rysunki w Monastyrze podobają, szczególnie te przedstawiające przykładowych mieszkańców danych państw. A rysunki z MiMa o których wspominasz są dla mnie zupełnie bez klimatu

Rysunkami wydaje mi się że o wiele łatwiej stworzyć klimat niż słowami. Gdyby MG chciał spowodować że gracze odczują piękno krajobrazu by musiał opisywać przez co najmniej kilka chwil przez które gracze mogą się już znudzić tym słuchaniem o otaczającej przyrodzie czy wysokich górach. A pokazując jeden rysunek przekazuje te wszystkie informacje w jednej krótkiej chwili.



Jankoś - Pn wrz 08, 2008 8:15 am
" />To już kwestia gustu.Dla mnie właśnie rysnki z Monastyru nie mają klimatu, a te z MiM maja go wyjątkowo dużo.

Co do reszty Twojego postu to w zupełności się zgadzam.



Przemas - Pn wrz 08, 2008 8:16 am
" />Nie możemy się tu kłócić w sprawach gustu każdy ma inny np:
Mnie podobają się rysunki w D&D a nie którym nie bo mówią że są "za bardzo" przesadzone. W sprawach gustu nie możemy dyskutować.



Mardock - Pn wrz 08, 2008 8:17 am
" />
">np.ED ma tragiczne ilustracje

Zaprzeczam!A rycina usmiechnietego młodego krasnoluda??!!Majstersztyk!!

WFRP 1 podstawka oczywiscie bo 2 nie uznaje miała też dla mnie klimatyczne rysunki,wg.mnie.
D&D przesadzone?Ale jest to swiat fantasy przesiakniety magią.Ma dobre rysunki,i jako jeden z niewielu zostały zrobione profesjonal,np.Bardzo dobrze wygladaja proporcjonalnie krasnoludy,nie tak jak w niektorych gdzie wygladaja jak upośledzone karły.Ma b.dobra grafike.

Ale mistrzostwo to Neuroshima.Super klimat,niektore rysunki powalają.Warto to zobaczyć,naprawde świetnie obrazuje świat,aż chce się grać.Miodzio do kwadratu.

A co do tych z MiMa też uważam ,ze bez klimatu.Poprawnie bez klimatu.



Przemas - Pn wrz 08, 2008 8:17 am
" />Według mnie to najlepsze są ilustracje w:
Heroik- D&D
Post nuklearny- Neuro
Darck- Oczywiście Mardock ma rajcie, że Warhammer I

A po za tym: L5K ( ma jakiś uroczek) Arkona (nie wiem gdzie to umieścić )

Niestety mało systemów ma fajne ilustracje:x



Mardock - Pn wrz 08, 2008 8:18 am
" />
">...Darck...

Dark sie pisze



Trojden - Pn wrz 08, 2008 8:18 am
" />Ikonografia na sesjach ma swoje plusy i minusy (według mnie ). Bo z jednej strony fajne jest gdy każdy gracz może sobie wszystko wyobrazić na swój sposób. Z drugiej strony gdy gracz ma sobie wyobrazić, np. rozmieszczenie pokoi w pałacu hrabiny to jest gorzej . Według mnie ikonografia jest dobra, ale tylko w trudnych przypadkach.



Pest - Pn wrz 08, 2008 8:20 am
" />Zgodze się z Drwicielem co do wagi opisu.powinien być on priorytetem a w szczególności jeżeli dokładnie wiemy co mamy powiedzieć graczom.

Z drugiej strony ilkonografia to rewelacyjna oszczędność czasu pod warunkiem, że wcześniej MG przemyśli sprawę i sam dokładnie poprzegląda to co ma do pokazania.Znając swoich graczy powinien wiedzieć czego mogą szukać i na co zwrócą uwagę.

Zdecydowanie ikony powinny być dodatkiem stosowanym od czsu do czasu aby sesja nie zmieniła się w SLIDE SHOW.

A co do klimatu z takiego czy owego systemu to w ilustracjach zawsze dopatruję się tego co jest interesujące nawet jeżeli w dany RPG jeszcze nie grałem.
Powered by wordpress | Theme: simpletex | ©